چهارشنبه ۰۸ شهریور ۰۲

آشنايي با كرم ابريشم

وب آموزش پرورش دهنده كرم ابريشم،دانلود طرح توجيهي پرورش كرم ابريشم و ...

آشنايي با كرم ابريشم

۱,۷۸۱ بازديد

آشنايي با كرم ابريشم

كرم ابريشم يا كرم پيله، كه همان نوزاد پروانه است، از آن جهت اهميت دارد كه از آن ابريشم تهيه مي‌شود.

رشد

مراقبت ازكرم‌هاي نوزاد ابريشم :[۱] هنوز كه عيد نوروز نرسيده بايد منتظر بيرون آمدن كرم‌هاي ابريشم از تخم باشيم ولي هنوز كارهايي مانده: «قبل از اين كه كرم‌هاي ابريشم ازتخم بيرون نيامده‌اند تخم‌ها را بايد درون جعبه‌اي چهار گوش بگذاريم كه مو قع تار كرم‌ها راحت پيله كنند درآن چند برگ توت سفيد باشد و درآن جعبه را هم ببنديم چون اگر در جعبه را باز بگذاريم. امكان دارد برگ‌ها خشك شوند امّا تا آن روز تخمي باز نشده باشد.» بعد از اين كه چند روزي گذشت كم كم تخم‌ها درمي آيند. هر سه روز يك بار، با اين كه درجعبه بسته‌است شايد برگ‌ها خشك شوند اما چون كرم‌هاي نوزاد خيلي ريز هستند نمي‌شود برگ‌هاي توت را برداشت و برگ جديد گذاشت ما بايد برگ‌هاي نو را روي برگ‌هاي خشك شده بگذاريم و كرم‌هاي ابريشم خودشان به روي برگ‌هاي جديد مي‌روند. هيچ وقت براي جا به جايي كرم‌هاي ابريشم نوزاد از دستتان استفاده نكنيد زيرا در نوزادي كرم‌هاي ابريشم مثل نخي نازك هستند و حتي تعجب نكنيد كه شايد رنگ آنان مشكي باشد هر وقت مي‌خواهيد كرم‌هاي ابريشم را جا به جا كنيد مي‌توانيد از قلموهاي نرم استفاده كنيد. بعداز نوزادي كرم‌هاي ابريشم: بعد از نوزادي كرم‌هاي ابريشم موقعي است كه ديگر رنگ آن‌ها تقريباً سفيد شده‌است. (البته با استفاده از عمل پوست اندازي) كرم‌هاي ابريشم در اين قسمت از زندگي شان بيشتر غذا مي‌خورند و مي‌توانيد ديگر هفته‌اي پنج بار به آن‌ها غذا بدهيد و حتماًَ اطمينان پيدا كنيد كه برگ‌ها مرطوب نيستند. وقتي عمركرم‌هاي ابريشم به دو تا سه هفته رسيد ديگر لازم نيست از قلمو استفاده كنيم چون كرم‌هاي ابريشم به راحتي مي‌فهمند و به سرعت از روي برگ‌هاي كهنه و خشك شده به روي برگ‌هاي جديد و نو مي‌روند براي آن كه به نتيجهٔ بهتري برسيد، پنج يا شش كرم ابريشم را در يك جعبه بگذاريد. بنابراين به چند جعبهٔ اضا فه نياز داريد. سعي كنيد هر روز فضولات آن‌ها را از داخل جعبه خالي كنيد. پوست اندازي كرم‌هاي ابريشم قبل از آن كه كرم‌هاي ابريشم براي تنيدن تار آماده شوند ؛ در بدن آن‌ها تغييراتي ديده مي‌شود. كرم‌هاي ابريشم وقتي رشد مي‌كنند و بزرگ مي‌شوند، پوست شان برايشان كوچك و تنگ مي‌شود ؛ بنابر اين از پوست قديمي خود جدا مي‌شوند و به اين عمل پوست اندازي گفته مي‌شود كه معمولاً يك روز زمان مي‌برد. وقتي موقع پوست اندازي مي‌رسد، كرم‌هاي ابريشم ديگر غذا نمي‌خورند سر خود را بالا مي‌گيرند تا زماني كه از پوست قديمي خود بيرون بيايند. عادي است كه بعضي از كرم‌هاي ابريشم در طي انجام دادن اين عمل ازبين مي‌روند. كرم‌هاي ابريشم قبل از آن كه براي تنيدن تار آماده شوند ؛ چهار بار پوست مي‌اندازند ؛ بار اوّل درشش روزگي، بار دوّم در دوازده روزگي، بار سوّم در هجده روزگي و بار چهارم در بيست و شش روزگي. نشانه‌هاي پوست اندازي در زير گفته شده‌است:

رنگ پوست شان تيره تر مي‌شود مخصوصاً قسمتي از سرشان.
    قدّشان كوتاه تر مي‌شود.
    حركت‌هاي زيادي نمي‌توانند بكنند.

تار تنيدن كرم‌هاي ابريشم موقعي كه كرم‌هاي ابريشم پوست اندازي آخرشان را كردند و تقريباً نزديك به پيله كردن شدند، غذايشان ديگر چند برابر مي‌شود ؛ امّا وقتي كاملاً نزديك به پيله كردن شدند ديگر غذا نمي‌خورند معمولاً وقتي عمر كرم‌هاي ابريشم به بيست روز مي‌رسد، شروع به تنيدن تار به دور خود مي‌كنند كه به آن پيله مي گويند ؛ بعضي حتّي زود تر از اين زمان و شايد ديرتر از اين زمان تنيدن تار را آغاز كنند. از نشانه‌هاي زير مي‌توانيد بفهميد كه چه وقت كرم‌هاي ابريشم براي تنيدن تار آماده شدند:

    غذا نمي‌خورند.
    قدّشان كوتاه تر مي‌شود.
    سرشان را در هوا تكان مي‌دهند.
    شايد هم از دها نشان مايعي به رنگ خارج شود.

در اين زمان كه كرم‌هاي ابريشم پيله مي‌كنند اصلاً به هر نوعي آن‌ها را حركت ندهيد ؛ چون ممكن است تارها را نبينيد و دستتان به آن‌ها بخورد و پيلهٔ كرم‌هاي ابريشم خراب شود ؛ شما مي‌توانيد در اين زمان يعني تقريباً در هجده روزگي، كرم‌هاي ابريشم را از هم دوركنيد تا تارهاي آنان به هم نچسبند ؛ مي‌توانيد براي اين كار جعبه را با تكه‌هاي مقوايي به دو نيم و يا به سه قسمت تقسيم كنيد. شايد كرم‌هاي ابريشم درچند جا پيله كنند ولي از آن جا دور شوند و به يك محلّ ديگر بروند اين عمل طبيعي است تقريباً آنان مي‌خواهند تار تنيدن را ياد بگيرند. مراحل ساخته شدن پيلهٔ كرم‌هاي ابريشم ۱. كرم‌هاي ابريشم به گوشهٔ جعبه يا محل ديگري كه پيله كردن درآن جا برايشان آسان است مي‌روند. ۲. ساختن پيله شروع مي‌شود. پيله يك نخ ابريشمي بلند است. ۳. وقتي كرم‌هاي ابريشم در داخل پيله‌اي به شكل بيضي و به رنگ زرد يا سفيد ديگر معلوم نيستند، ۲۴ ساعت گذشته‌است. ولي هنوز كرم‌هاي ابريشم در داخل اين پيله بين ۴۸ تا ۷۲ ساعت تار مي‌بندد. ۴. در دو تا سه روز آينده، كرم‌هاي ابريشم در داخل پيله به شفيره تبديل مي‌شوند. پروانهٔ كرم ابريشم : پس ازحدود ۲۰ روز شفيره‌ها به پروانه تبديل شده و پيله را پاره كرده و از داخل آن بيرون مي‌آيند. پروانه‌هاي نر و ماده را در داخل جعبه‌اي جدا از پيله هايشان بگذاريد. پس از مدتي پروانه‌ها تخم گذاري مي‌كنند و تخم هايشان سال آينده در مي‌آيند و تبديل به كرم ابريشم مي‌شوند. معمولاً پروانه‌ها پس از دو هفته از بين مي‌روند. بعضي مي گويند كه كرم‌هاي ابريشم به پروانه تبديل مي‌شوند و پروانهٔ آن‌ها پر مي‌زند و مي‌رود اين حرف كاملاً اشتباه‌است چون پروانه‌هاي كرم ابريشم پر نمي‌زنند اگر هم پر بزنند كرم ابريشم نبوده‌اند. نگهداري از تخم‌هاي ابريشم: وقتي كرم‌هاي ابريشم تخم كردند، اگر لا به لاي تخم هايشان تار ديده مي‌شد حتماً بايد آن‌ها را برداشت و كند تا موقعي كه از تخم در مي‌آيند لاي تارها از بين نروند. بعد از اين كه تارها را از تخم‌ها جدا كرديم، همهٔ تخم‌ها را درون يك جعبهٔ كوچك مي‌گذاريم (جعبه‌اي مثل جعبهٔ قرص، شيشه‌هاي عسل و...) و جعبه را بايد داخل يخچال بگذاريم. جعبهٔ تخم‌ها از اوايل تابستان تا اول عيد نوروز در يخچال مي‌ماند. دقيقاً اول عيد نوروز همهٔ تخم‌ها را روي برگ توت سفيد مي‌گذاريم...
ابريشم

پيله از ۳۰۰ تا ۹۰۰ متر ابريشم اوليه تشكيل شده‌است. اين الياف بسيار نازك هستند. براي تهيهٔ حدود ۵۰۰ گرم ابريشم ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پيله مورد نياز است.

اگر به پيله اجازهٔ رشد بيشتر داده شود اين حشره با ايجاد سوراخي خود را از آن خارج خواهد كرد و با اين سوراخ پيله ديگر قابل استفاده نخواهد براي جلوگيري از اين موضوع آن را در آب گرم مي‌جوشانند. اين عمل باعث مرگ نوزاد مي‌شود.
ابريشم مصنوعي

نوعي ابريشم كه از الياف مصنوعي ساخته شده و به دليل شباهت زياد ظاهرش به ابريشم طبيعي نام ابريشم مصنوعي را به خود اختصاص داده‌است. ابريشم اصل بسيار سنگين ونرم است هم چنين بسياربراق است اماگران هم هست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.